Leta i den här bloggen

tisdag 21 april 2009

Komplementära behandlingar (igen)

Vet att jag skriver rätt ofta om komplementära / alternativa behandlingar. Det är för att jag är så kluven till det.
Å ena sidan har jag vår professors ord i öronen.

-" Det finns ingen och kommer aldrig att finnas någon "magic bullet"" och -"Om man bara har ett fåtal försök och kan välja mellan en beprövad metod och en ny lovande exprimentell, då ska man välja den beprövade. "Det finns skäl för att sjukvården använder de behandlingar vi gör."

Å andra sidan pågår det forskning i olika faser om nya mediciner och nya kombinationer av behandlingar. De flesta preparaten visar sig inte fungera och glöms bort. För dem man forskar vidare på tar det 5 - 20 år från teori till ett godkänt preparat. 5 - 20 år som många inte har.

För en del tänker jag mig att det också är ett sätt att hålla upp hoppet. Att fortsätta vara aktiv och kämpa. Beroende på vem man är kanske man antingen kan få eller tappa kraft i den kampen?

Om man googlar på alternative + cancer + treatments så får man 16 miljoner femhundratusen träffar. Då har jag inte inte ens räknat "vandringssägnerna" av typen:

-"Min moster hade en katt som hade någon sjukdom, kanske inte cancer men något allvarligt iallafall. Och det blev bra av broccoli."

Ganska knepigt för en enskild att hitta om det finns något seriöst i det flödet?

Min erfarenhet är att i alla fall svenska läkare är oerhört ointresserade av det här området.

Om man ändå är ute och söker efter "naturbehandlingar" tycker jag att man ska försöka hitta mer seriösa källor. Sök på PubMed istället för på Google. Här nedanför finns det också länkar till två bloggar, (Jaymun och Margaret) där personerna lagt ned oerhört mycket arbete på att söka efter naturmedel som ändå förekommer i mer seriös forskning.

Avslutar med ett citat till från boken "Myelodysplastic Syndromes and Secondary Acute Myelogenous Leukemia"

"Power rests on knowledge"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.