Leta i den här bloggen

fredag 17 april 2009

En obetänksam mamma

Grr, en del mammor skulle jag vilja skicka på. "Om jag inte har något vettigt att säga, kan jag vara tyst kurs"

Så här är det:
1. Om du går på cytostatika, immunhämmande, har strålats, eller är transplanterad och riskerar GVHD. Då ska du skyddas mot starkt solljus. Du är känsligare än en nyfödd bebis.
2. De bästa solskyddsprodukterna för barn är täckande. Dvs en bra stund efter applicering, ser det ut som att du har salva i ansiktet.

För några dagar sedan mötte jag och T en mamma med barn i dörren till dagis. Mamman säger högt och tydligt till sina barn.

-"Ja vad lustigt det ser ut. Pojken har målat sig i ansiktet."

Både mamma och två barn stirrar ogenerat som att de sett ett ufo..
Jag vill inte bråka med henne inför T, blir bara ännu mer pinsamt för honom. Nöjer mig med att säga:

-"Nej, det är faktiskt solskyddsmedel".
Varpå mamman skrattar litet överinseende och säger fortfarande stirrandes.

-"Ja, det kan man ju också ha?!"

Nu vägrar T solskyddsmedel, trots att vi gått över till den sämre varianten som sjunker in på en gång. Han får röda skorpor under ögonen av solen och hela ansiktet fjällar, redan nu i april.

Själv har jag otäcka fantasier om att möta den här mamman i en mörk gränd, eller något. Så korkat!!!! Även om T inte haft cancer, utan bara en överbeskyddande mamma så är det väl rätt opedagogiskt som dagismamma att få en fyraåring att skämmas för hur han ser ut, vad han har på sig ??? Grrrrr

2 kommentarer:

  1. Om jag ska rangordna det som är jobbigast med att ha ett allvarligt sjukt barn så kommer naturligtvis först allt som direkt har med att ha ett allvarligt sjukt barn. Men därefter kommer att hela tiden behöva bli så otroligt besviken på människor. Jag tror i min enfald att människor, oavsett var i närhetshierarkin de befinner sig, ska ha lite anständigt folkvett, men så är det inte. Och jag blir lika besviken varje gång, och varje dag. Jag vill göra voododockor som jag kan sticka smittade sprutspetsar i - det är de dumma som ska ha cancer, inte mitt fantastiska underbara barn!

    SvaraRadera
  2. Suck!
    En del människor borde verkligen få gå hem och börja om. Tänk om - tänk rätt.
    Tyvärr verkar det inte som om "sunt förnuft" är samma sak för alla, att inte påpeka högt hur ett barn ser ut inför någon annan. Oavsett vad det än gäller borde definitvt höra till grundkursen - tycker jag.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.