Leta i den här bloggen

måndag 23 mars 2009

Prognosgrubblande

Har funderat mycket på det där med prognoser och procent.



En av de första sakerna jag funderade på på när T blev sjuk var just vad är prognosen? Hur många procent klarar det här? Ju mer fakta jag tog reda på ju mer deprimerad blev jag. En leukemi tex kan vara flera olika sjukdomar. Kronisk eller akut lymfatisk eller myeloisk. En AML kan indelas i minst 7 olika undergrupper. Sen kan typen av förändringar kromosomavvikelser, mutationer, vilka gener som uttrycks på de sjuka cellerna skifta.
Behandlingshistorien skiftar, den övriga hälsan och konditionen skiftar.

Det var som att T hela tiden hamnade på den sämsta sidan gällande prognosen.

Samtidigt säger ju inte prognosen någonting om hur det faktiskt kommer att gå. Själv sökte jag desperat efter en försäkran.

Naivt kanske, men jag hoppades på att någonstans läsa eller höra:

-"Jaså, har han ett födelsemärke på benet, men då vet vi. Han har bara falsk leukemi, faktum är att alla som har ett födelsemärke på benet klarar det här galant".

Behöver jag skriva att jag hitintills inte hittat någon sån underbar försäkran?

Sen finns det ju en ännu svårare fråga, när man ska besluta för ett litet barn. Vilket lidande har jag rätt att utsätta den jag älskar mest för? Och för vems skull gör jag det?

Den frågan gör ont bara att skriva. När vi stod inför vårt val, tänkte jag att om det gick fel, om det bara blev ett hopplöst utdraget lidande för T, så skulle jag vara tvungen att själv avsluta det.

Skulle jag ha gjort det? Jag vet inte. Förmodligen inte, men just då var det ett sätt att rättfärdiga vårt val att fortsätta behandlingen.

I alla fall två saker har jag tänkt som hjälpt mig i de mörkaste stunderna.


Statistik kan vara väldigt missvisande i små volymer. Man kan tex fråga sig hur många som förra året överlevde en krock med en Simca-88? Förmodligen inte många!
Sen får man inte glömma att statistiken har byggts upp under många år och att forskningen går snabbt framåt.


När det var som allra mörkast tänkte jag på lotto. Om jag hade 5% chans att vinna drömvinsten, skulle jag förmodligen tycka att det var en god chans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.