Leta i den här bloggen

måndag 15 juni 2009

Tragik eller bluff?

Idag på pendeltåget, kom en man och tiggde pengar. Han går genom vagnen och lägger upptryckta inplastade lappar på varje säte.

Texten på lappen går ungefär;
"Jag är en fattig man som har två barn. Det ena har leukemi. Behöver hjälp till behandlingar". Sen är det foton på två söta pojkar.

Har läst om att det är fejk, men det känns tungt att sitta där och stirra in i väggen. Tänk om det är sant, vilken fasansfull situation att inte ha möjlighet att försöka!

Om det inte är sant å andra sidan, så blir jag heligt förbannad. Det finns människor som sitter i den situationen och verkligen skulle behöva de pengarna. Blir förbannad över att jag överhuvudtaget behöver fundera över om det är en bluff.

Eftersom jag inte visste om jag skulle ge pengar eller bli arg, stirrade jag in i väggen som alla andra.

2 kommentarer:

  1. Tänkte bara att här i sverige är det väl gratis med sjukvård och behandling av leukemi,medicin kostnad är det förstås lite men ändå.Ja jag bara funderade på denne man,tycker du behöver nog inte behöver ångra att du inte gav pengar.

    SvaraRadera
  2. Hm, nej visst är det säkert bluff! Jag tror inte på honon egentligen. Hypotetiskt skulle det ju kunna vara sant om det är en "utlänning". Vi träffade en utlänsk man på sjukhuset som från början hade lånat ihop pengar för sin behandling.
    Fast återigen. Jag tror inte på det. Hittade en länk till en litet hetsig debatt om detta för fyra år sedan http://www.tiger.se/blog/archives/2005/08/lappen_ter_tack.html
    Kram /A

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.