Leta i den här bloggen

fredag 14 augusti 2009

Att vara två vuxna i kris

Idag är en ledsen dag. Jag sitter och försöker rensa bland barnens saker och undrar varför allt plötsligen känns så motigt. Så hopplöst.

Jag är hjärtligt trött på att ständigt titta på mitt barn med två tankar. Den ena omedelbar: Ser han inte blek ut nu igen? Den andra tanken är den ständiga reservationen. -På måndag ska H börja skolan och nästa år är det Ts tur. -Om han får leva förstås. Jag kan inte sluta tänka så. Det är som en besvärjelse.

Sitter och läser några böcker jag beställt från BCF om andra föräldrars upplevelser. Fastnar omedelbart på en mening: "de positiva faktorer vi måste lysa upp sjukdomsbilden med är för det första att den typ av leukemi hon drabbats av är den mindre elakartade... Till bilden hör också att hon kommit tidigt under behandling. Inga symptom hade visat sig förren hon fick akut ont i ryggen... Sådana tecken som trötthet, blekhet hade hon inte visat...det viktigaste för oss är att vi inte behöver gå med skuldkänslor för att vi inte sökte läkare i tid."

Det är som att få en spark i magen, en av mina allra ömmaste tår. Kan inte låta bli att tänka ogina tankar som: -"så kul för er då" och liknande. Jag vet att det är ogint, de har haft sitt trauma.

Detta med att söka vård i tid, att inte lyckas vara sitt barns advokat är annars mitt dåliga samvete. I oktober 2006 började jag märka att något inte var bra, men allt var väldigt diffust. Vi borde ha sökt vård redan då. Själv hade jag väl något av läkarskräck och sambon vägrade att ens disskutera att något var fel. Jag var hysterisk. Punkt.
Alla mina argument föll platt, han ville inte lyssna och jag vågade inte lyssna på mig själv. I december när allt långsamt, glidande och tyst försämrats ytterligare började tankar som leukemi dyka upp inom mig, svårare och svårare att tränga undan. Någon gång under den här perioden gick sambon med på att gå till vårdcentralen för att få tyst på mitt tjat. Självklart upptäckte de inget fel. Enligt en riktig läkare var han frisk och jag var verkligen inget att lyssna på. Bara ett par veckor senare samlade jag äntligen kraft. Jag tog honom till en annan vårdmottagning. Då var mitt barn redan så dåligt att det var på håret att han skulle vakna igen på morgonen. Ändå dröjde diagnosen ytterligare nästan två månader. Genom hela behandlingshistorien har detta följt med. Min oro och sambons sågande av den. Flera gånger har det satt vårt barns liv i fara, vid infektioner och återfall. Om jag tagit mig själv på allvar och stått på mig, hade det inte behövt gå så långt varje gång... Samtidigt, från och med januari 2007, befann vi oss under sjuvårdens vingar, mitt stridande har inte bara varit mot sambon, utan också gentemot sjukvårde.

Det sköljer över mig igen när jag försöker röja bland pojkarnas saker. För enligt sambon är de försök jag har att få litet ordning, resultatet av en felaktig tanke hos mig. Jag måste presentera ett motiv, som sen ska sågas i oändlighet. Minsta sak jag gör har blivit infekterad på det sättet. Jag måste förklara och försvara allt i oändlighet.
Jag undrar hur det har kunnat bli på det här sättet? Och varför böjer jag mig för det? Varför kommunicerar vi inte som vuxna längre?

3 kommentarer:

  1. Jag bara känner att jag måste svara och visa att du inte är ensam. Jag såg tidigt att något var fel med David men sökte andra förklaringar istället för att gå till läkare. Skuldkänsla 1. David samarbetade inte under behandlingstiden och jag fick ta strid efter strid. Jag var mer vårdpersonalens advokat än mitt barns. Visst det var nödvändigt att tvinga honom men jag hade kunnat göra annorlunda. Skuldkänsla 2. Och så relationen. Ett äktenskap där jag ständigt tvingades motivera mig och alltid kände att jag var fel. Jag kvävdes till slut och brakade ihop som människa. Barnen drabbades. Jag skulle inte ha låtit det gå så långt. Skuldkänsla 3.
    Tre skuldkänslor av ett oändligt antal.

    Jag känner igen mig i att vara fångad i en tillvaro man alls inte vill vara i. Drömmen om allt är borta och istället är det en mardröm. Det är mycket du inte kan ändra på i din livssituation men snälla, försök att inte göra avkall på dig själv. Lev i enlighet med ditt inre, så gott det går. Följ din magkänsla. Den behöver inte försvaras.
    Många kramar
    Lotta

    SvaraRadera
  2. Hej
    Jag har kommenterat dina inlägg tidigare. Jag miste min Alexander(17) i AML för 11 månader sen.
    Alexanders insjuknande kom plötsligt. Han var hur pigg och alert som vanligt. Ingen blekhet eller nåt. Däremot fick han väldiga, onormala jätteblåmärken på benen. Överallt, bak o fram. Då kontaktade vi vården, alltså väldigt snabbt. Däremot så gav dom först en felaktig diagnos och när den trots allt inte stämde så skickades vi till UAS för bedömning och prover. Vi fick åka fram och tillbaka 3 ggr innan rätt diagnos kunde ställas.Vi sökte vård fort men det hjälpte tyvärr inte :(
    Sköt om dig, kram Minna

    SvaraRadera
  3. Vill bara säga att jag önskar jag kunde säga något som lindrar dina skuldkänslor men vågar inte ens försöka.
    Skickar bara lite styrka i nätrymden.
    A.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.