Leta i den här bloggen

måndag 29 augusti 2011

Om bröstcancer och vårdcoacher

Litet politik som omväxling. Två gånger denna kväll har jag satt i halsen av nyheterna.

Det första gäller mammografimottagningar. För ett halvår sedan dömde man helt ut en mammografimottagning i Skärholmen(och på ett flertal andra ställen om inte lika allvarligt) undersökningarna var undermåliga. Man riskerade att missa för många tumörer. Istället för att omedelbart stänga verksamheten och öppna den igen när/om mottagningen upfyllde kraven, så har man låtit allt rulla på utan åtgärd innan tv satte fokus på det.

-"Hallå, om det ligger det allra minsta i detta finns det kvinnor som hade behövt omedelbar behandling som nu tror att de är friska, medan cancern kanske sprider sig". Det är det allvarligaste.
Sen som en bisak i det hela kan jag säga att jag inte är så intresserad av att betala skatt till "kvacksalveri" För min del hade de pengarna gärna kunnat gå till cancerforskningen i stället för någon med den lysande iden att debitera dyra pengar för en värdelös(billig) undersökning. Varför har landstinget inte satt ned foten? Var det obehagligt? Är lagarna så dåligt skrivna att det är ogörligt att stoppa en sån här mottagning? Eller har det bara legat i långbänk hos överhopade tjänstemän?

Det andra gäller vårdcoacher. Alla allvarligt sjuka ska få en vårdcoach som ska lotsa dig rätt inom vården. Nu anställer man ett hundratal sådana coacher ( jag får eksem på ryggen bara av att höra ordet coach) De pengarna kan man också lägga på cancerforskningen tycker jag. Eller lägg dem på reellt störd åt de som är allvarligt sjuka.
Om man har en allvarlig sjukdom så är man redan patient på en mottagning som har hand om den allvarliga sjukdom man har. Du är redan i systemet. Om jag får funderingar kring Ts cancer idag, så skulle jag i dagsläget inte ens överväga att kontakta en vårdcoach. Behovet av en vårdcoach finns ju snarast innan du har någon diagnos och försöker ta dig fram genom vården. Sen kan du absolut bli felbehandlad på din hemmaavdelning också, men vad kan vårdcoachen göra åt det? Har den kompetens att bedömma kvaliten av den vård jag får? Som jag förstår det skulle vårdcoachen snarast lotsa dig till rätt avdelning och hjälpa dig att få rätt behandling,. Coachen måste vara oerhört både påläst och hela tiden uppdaterad för att kunna vara ett stöd. Ta AML som exempel.
Idag går en väldigt stor del av AML patienterna vidare till benmärgstransplantation direkt efter de vanliga cytostatikakurerna, Jag skulle nästan vilja säga att man kommit fram till att det för väldigt många är den lösning som ger bäst chanser, eftersom AML har en tendens att komma tillbaks och också att bli behandlingsresistent, men hur ska coachen kunna bedömma om det är den bästa lösningen för just den här patienten? Risken för behandlingsrelaterad dödlighet vid benmärgstransplantation ligger ändå förhållandevis högt i jämförelse med andra behandlingar. Hur ska coachen kunna veta, när behandlingsbesluten tas av en grupp väldigt erfarna läkare? Jag lägger i alla fall mycket hellre behandlingsval i händerna på läkare som jobbar med sjukdomen, än till någon som kallar sig coach. Och barnhematologen kan jag kontakta själv om det är något oavsett vad coahcen säger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.