Leta i den här bloggen

torsdag 15 april 2010

När ens andra barn blir ett hot

Det blir inte mycket skrivet nu.

Livet är sådär som det kan vara ibland..
Max är på en del tjänsteresor. När han är borta kvarstår att två barn ska hämtas och lämnas på dagis respektive sexårs. Mitt jobb ligger fortfarande en timme bort, enkel resa. Barnen hostar och snörvlar och ger mig dåligt samvete. Borde jag ha VABat igen? Jag har givit ströfrånvaron ett namn. Sen har jag ju inte varit tillbaks på jobbet så länge, känns inte helt bra, Vill inte att barnens dagar ska bli för långa, men ekkvationerna går inte ihop. Jag flexar från jobbet kl 15.00 och är hemma vid 17.00 och så går dagarna. Är rätt färdig.

Dottern är sällan hemma, i alla fall inte när jag är ensam. Istället har hon varit och utsatt sig rejält för kötelfebersmitta som gör mig nervös när hon är med sina bröder. Om det är några sjukdomar som fortfarande skrämmer mig när det gäller T så är denna en av dem. Dessutom vet jag att mina pojkar inte haft det, eftersom både donator och mottagare testas inför transplantation.

"Epstein-Barr-virus (EBV), är ett linjärt dubbelsträngat DNA-virus med 172 kb långt genom. Viruset ingår i herpesvirusfamiljen"... "Viruset smittar framförallt via saliven och en liten del av tidigare virusfria individer som smittas av viruset utvecklar körtelfeber (infektiös mononukleos), i folkmun kallad kyssjuka. Vanligast är att man smittas som barn och då får man sällan svåra symptom eller besvär. Detta kan även vara en dosfråga där kyssar överför mycket saliv och därmed virus.

Bärarcellen för infektionen är B-celler. Det är här som viruset ligger latent. Viruset påverkar cellens uttrycksätt så att den uppfattas av kroppen som en minnescell och därmed inte sorteras bort i lymfkörtlarna. Andra primära celler är mucosaceller, men vid enstaka fall kan även T-celler, NK-celler och muskelceller bli infekterade.

EBV kan ge upphov till Hodgkins sjukdom, non-Hodgkins lymfom som till exempel Burkitts lymfom, posttransplantation lymfoproliferativ sjukdom och cancer i näsa och svalg (nasofaryngealt carcinom). Hos människor ger viruset sällan tumörsjukdomar, däremot är risken för EBV-orsakad sjukdom högre för individer med försvagat immunförsvar som efter transplantation eller vid HIV-1 infektion.

Antiviral behandling är inte effektiv mot EBV. Vid allvarliga tillstånd används Mabthera, en CD-20 specifik monoklonal antikropp (Cytostatikum med B-cellsprofil)".
(Wikipedia)

Dottern fnyser åt mig när jag reagerar. Kanske tar hon det lite som att jag inte vill ha henne här. Det är rätt infekterat att be henne vara försiktig ifall hon är smittad. Istället får jag ångest. Panikångest.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.