Leta i den här bloggen

lördag 12 september 2009

CVK

Den sista tiden har väldigt många bloggar handlat om olika problem med CVKer (centrala venkatetrar). Det är inte konstigt. Den är .. Ja, jag tyckte att den var otäck, även om jag visste att den var nödvändig.

För mig var den som ett kvitto på att T var sjuk. Det såg otäckt ut. Jag var livrädd för komplikationer med den, bakterier, råka rycka ut den. Vad som helst egentligen. Den gav mig mardrömmar varje natt..

Ts CVK är numera ett otäckt minne i en liten burk (knasigt, men sambon sparar på allt. Och kanske kan det vara bra).
Idag fick jag för mig att bearbeta detta genom att ta reda på fakta, enligt teorin det man förstår skrämmer inte lika mycket som det okända. Så här kommer en teknisk djupdykning i CVK världen:

"Central venkateter eller CVK är en plastkateter som läggs in i en central ven i syfte att bland annat tillföra infusioner och läkemedel. Med 'central ven' avses vanligen övre hålvenen, vena cava superior, men även den nedre hålvenen och höger förmak anses tillhöra det centrala vensystemet. Det är läget på kateterns spets som avgör om den är en CVK eller en PVK". (wikipedia)

Nedan en länk till en bild av hur CVKn sitter i kroppen (ur en fö mycket bra blogg från 2006 om en mans seger över högmalingt T-cellslymfom)

http://www.elato.se/wordpress/archives/14



Ts CVK avklippt strax nedan "cuffen"



Änden den del som förs in i venen, enligt min måttståck mäter den ca 0,5 cm x 0,2 cm. (Det känns väldigt stort, med tanke på att den suttit innuti min då tvååriga bebis halsven)



Ungefär så hör ser cuffen ut som ny, som en bit fetvadd fäst utanpå slangen. Huden på bröstet, vid utgångshålet växer fast i fetvadden och det blir som ett "ryckskydd.





I CVK ändarna fäster man "backventiler som ska stoppa smuts och luft från att komma in, samtidigt som man kan stoppa in en spruta i dem.


Man kan också ta bort backventilen och sätta dit en trevägskran istället

En liten ytterligare djupdykning från sjukvårdsrådgivningen i handhavande av CVK

http://www.sjukvardsradgivningen.se/handboken/06_article.asp?CategoryId=2233&ParentId=2232&ChapterId=2233&Preview=&From=MENU&sString=venkateter


Det här blev ett väldigt faktafixerat och torrt inlägg, men jag själv blev ialla fall litet klokare i hur den sitter osv, sen vet jag inte om jag känner ett mindre obehag inför den direkt, men det kanske kommer.

1 kommentar:

  1. Tack! Jag tycker också att cvk:n är obehaglig och längtar till den tas bort (fast inte lika mkt som Gustav förstås). Jag hoppas också att den nya Gustav fått inte har så stort ingångshål. Det gamla såg riktigt otäckt ut.
    Imorgon hoppas jag på att vi kan bygga Bionicle. Han blev förresten jätteglad över pocketen!
    Kram.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.