Leta i den här bloggen

torsdag 31 december 2009

Hoppas på ett gott friskt hoppfullt 2010 för er alla!

Mellandagarna har jag tillbringat på jobbet och lämnat Max ensam med pojkarna, vilket givit utrymme för smörgås till middag, vinterbad med pojkarna nakna rullandes i snön ute i -15 grader. Max har haft helt fria händer!

Bästa presenten kom i mellandagarna. H har sett mig gå på viktväktarna och gav ett bantarbrev med uppmaningen: Ät nyttigare mat!


Ett helt årtionde har passerat. För oss har det varit intensivt.

Sammanställer det för min egen skull, bara för att titta på när jag inte förstår varför jag känner mig trött ibland.

År 2000 Träffades jag och Max, efter det att jag levt ensam med min dotter i nästan 10 år.

År 2001 Böt jag från det jobb jag haft nästan hela mitt liv och började med något helt nytt.

År 2002 Sa jag upp min lägenhet, tog lån och köpte hus med Max.

Kombinerad inflytt och midsommarfest

År 2003 Föddes H. Efter bara 7 månader var jag gravid igen.


År 2004 Föddes T och en oro jag aldrig varit med om tidigare tog sin början. Redan från första dagen vakade jag över honom. Övertygad om att något dåligt skulle hända. Modersinstinkt eller ammingspsykos?


År 2005 Blev Max av med sitt jobb. Han fick ett tillfälligt jobb i Åtvidaberg och veckopendlade, med mig ensam med 3 barn hemma.





År 2006 Fick min mamma en stor stroke. Jag började jobba igen efer föräldraledigheten och T började bli tröttare och blekare i en förkylning som inte verkade gå över. Max får jobb med bara en timmes resväg. Skönt.


År 2007 Hamnade vi till sist inom vården med T. Efter en rad tester och prover i januari fick han diagnosen MDS RAEB 2, med monosomi 7. Den enda behandlingen som kunde hjälpa var en snabb benmärgstransplantation. I Mars stod det klart att H var en lämplig donator. April och Maj tillbrinagade vi på CAST under Ts första benmärgstransplantation. I juli 2007 dog min mormor. I augusti 2007 började Ts HB att sjunka igen. Jag ensam stred mot min oro. I oktober 2007 dog min pappa, ungefär samtidigt fick vi besked att Ts sjunkande Hb var resultatet av ett återfall. Han hade också utvecklat sekundär AML. Behandling påbörjades. Max fick bältros och kunde inte bo hemma. Jag stod ensam med barnen, ett åtefall med cancerbehandling. I november 2007 fick vi veta att behandlingen hade misslyckats. Cancern hade tagit över fullständigt. Trängt ut all blodbildning. T behövde blod och trombocyter och neutrofila var 0,4. Att i det läget starta ytterligare behandling var kostsamt, plågsamt troligtvis meningslöst och trett troligt självmord. I slutet av november 2007 inleds trots allt högdosbehandling mot AML.





År 2008 Ytterligare högdos, helkroppstrålning och i februari ytterligare en benmärgstransplantation med stackars H som donator, betydligt märgfattigare denna gång. Kräkningar matproblem, behandlingar och tappningar av blod från H för lymfocytpåfyllningar til T är vad jag minns från 2008. Sommaren 2008 tas CVKn som suttit i 1,5 år bort. Vi hyr en stuga i skärgården en vecka i augusti och T får bada.




År 2009 T får börja gå in på dagis i etapper. Vattkoppor och infektioner, som vi undvikit tidigare. Trötthet.Jag börjar jobba igen, allt är förändrat, långa resvägar även för mig. Återanpassning i den mån det är möjligt. Min dotter blir Tv kändis på kanal 5 och jag som avskyr förnedringstv.
http://kanal5.se/web/guest/argasnickaren?p_p_lifecycle=0&p_p_id=K5AV_INSTANCE_wZZ1&_K5AV_INSTANCE_wZZ1_struts_action=%2Fk5journal%2Fav&_K5AV_INSTANCE_wZZ1_articleId=3045233&_K5AV_INSTANCE_wZZ1_groupId=1097&_K5AV_INSTANCE_wZZ1_version=1.0&_K5AV_INSTANCE_wZZ1_delta=10&_K5AV_INSTANCE_wZZ1_pageNo=2





Deprimerande att se eftersom hon faktiskt i perioder inte haft något alternativ till sin pappa, då vi varit på sjukhus eller väldigt rädda för infektioner.

Jag vill tacka mina två vänner Trixie och Anna för det här decenniet. Utan er hade jag haft betydligt svårare att ta mig igenom de här åren.

Vi har haft en enorm tur det här decenniet. Vi har fått ha vårt barn kvar. Och åtminstonde som det ser ut i dag så har vi besegrat cancern.


För nästa år och nästa decennie vill jag ändå förhäva mig och ha ett par önskningar för egen del.

Jag önskar att vi får vara friska!

Jag vill bli fri(are) från oron. Jag vill inte att varje liten sak hos barnen ska trigga ett katastroftänk hos mig.

Jag vill att jag och Max kan hitta tillbaks till varann, bortom bekymmer, oro och ändlöst trixande för att bara hålla ihop allt.

Jag vill ta klivet bort från att mitt liv är uthärdligt, till att det kan få vara fyllt med glädje och förväntan inför framtiden ibland också.

7 kommentarer:

  1. Åååå, vad jag också önskar dig allt det där!
    Fick liksom ett slag i magen när jag läste sammanfattningen av ert 2007. Fy faan vilket år.
    Och vad roligt att se en bild på Max, om än en gammal sådan.
    Kram och hopp om ett lättare år 2010.
    Anna.

    SvaraRadera
  2. Vad konstigt, jag har känt nåt liknande med min Anton (som är cancersjuk), nån sorts oro. Det har varit kämpigheter/saker han råkat ut för under åren, men inte i stil med cancern, som han nu är på bättringsvägen från. Dina önskningar skulle kunna vara skrivna av mig själv...God fortsättning på det nya året! Camilla.

    SvaraRadera
  3. Min nyårsönskning är att livet blir lättare för oss alla. Att alla ska vara friska och lyckliga kanske någon tycker är att ta i, men visst vore det underbart?

    SvaraRadera
  4. Säger som Anna ert 2007 är bortom rim och reson:(.

    Kanske du och Max skulle behöva åka i väg lite på tu man hand för att få en chans att hitta tillbaka? Barnvakt?:)

    Kram Trixie

    SvaraRadera
  5. Hej och gott nytt år och god framtid till dig och din familj!
    Har läst din blogg. Jag tror du är min hoppängel just nu! Min älskade sambo (33 år) sedan 12 år har likadan sjukdom som din son hade. Han fick MDS/AML och genomgick transplantation. I mars förra året fick han återfall. En transplantation av t-celler eller stamceller kommer att genomföras i år. Min sambo ligger på sjukhus just nu. Jag körde in honom i går natt. Han fick feber. Sitter här i natt och är jätteorolig men så hittade jag din sida. Du har gett mig ett ljus av hopp som vi innerligt behöver, tack av hela mitt hjärta. Vilken kämpe din lille är! jag önskar er all lycka! Må väl/Maya
    mayapiraya@gmail.com

    SvaraRadera
  6. Anna; Ja det var ett skitår! Ert 2009 var ju inte så muntert heller! Vi får hoppas tillsammans på detta år.

    Camilla; Tror man som mamma har något slags "sjätte sinne" kring sina barn. Håller tummarna för er och att Anton får gå från klarhet till klarhet i att bli bättre och bättre!

    Mammanonna; Det vore underbart! Eller en rättvisa. Varför är det barn och inte återfallsmördare som drabbas?

    Trixie; Du vet inte vad du ger dig in på i så fall;)

    Mayapiraya; Blir rörd av ditt inlägg. Det är själva anledningen till att jag bloggar. Att någon ska kunna hitta ett hopp i vår historia. Jag hoppas att ni får fortsätta ha hoppet och att ni besegrar den här skitsjukdomen en gång till!

    Kram Anna

    SvaraRadera
  7. Det verkar som om vissa familjer ska drabbas av ett värre öde än andra... Men jag såg ett program i morse som jag ska ta lärdom över. "Det viktigaste är familjen. All ilska och besvikelse beror på yttre omständigheter. Om man tillsammans stödjer och kämpar ihop så har man sin styrka i familjen. Man förlorar så mycket om den går i spillror. Alla blir förlorare av fel anledning". Jag vet hur ni har det för vi lever likadant. Det är kämpigt och ibland vet man inte var man ska vända sig.
    Nu är det ett nytt år. Låt oss alla hoppas att detta blir det bästa år att minnas framöver!!!
    Tack för alla fina kommentarer på vår blogg!
    Kram och verkligen God fortsättning på 2010!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.