Leta i den här bloggen

tisdag 27 oktober 2009

Inget vidare

I lördags däckade T. Ont i magen har han sagt en gång, annars vägrar han att berätta hur han mår. Det tragiska är att jag tror att han skyddar mig och även sig själv från min oro.
Han ligger och sover mest och är väldigt stilla. Ett par gånger per dag kommer en skummig flottig ljusgul/grå diarre.

Återigen går jag igenom hösten 2006, då något var fel som vi inte visste vad det var. Hur började det egentligen.

Min bild är att han hade torrhosta, påsar under ögonen, fick en magsjuka som avslutades med skummig grå diarre, hostan kom tillbaks, han fick ont i benen under tiden som han långsamt blev tröttare och blekare.

Det var på något sätt så likt det han har nu. Samtidigt är det också likt infektioner som ett dagisbarn kan få på senhösten, även om syptomen är mycket diffusare än vanligt. Jag vet inte. Men så fort något drabbar detta barn så faller livet. Min första oro blir alltid att det är cancern återfall i någon annan del i kroppen som jag inte känner till så bra. Min andra oro är alla organ som varit med om så mycket. Värdena för njurar och lever är ständigt lätt förhöjda. Hur mycket tål kroppen egentligen innan den börjar svikta?

Eller är det en vanlig infektion? När ska man söka vård, när är det inte längre normalt? När det gäller T är frågan också litet; Var ska vi söka vård? Barnhematologen är ju inte så intresserade av hans eventuella infektioner, de vill helst inte ens att man går in på sjukhuset med en misstänkt infektion. De kommer att hänvisa till den vanliga vården. Vårdcentralen skulle inte klara av att ta honom med den historia han har.
Han är inte akut sjuk, så vi kommer inte att söka akut.
Så vart vänder man sig? Hur gör andra?

När oron slår till i mig blir jag så ineffektiv ocskå. Hela jag blir tung (jag är ganska tung på riktigt, men känner mig ännu tyngre). Jag får svårt att andas och så blir jag rädd för allt. Rädd för att ringa chefen och säga att jag tar TFP. Rädd för att ringa sjukhuset. Rädd för att posta brev. Till och med rädd för att tanka bilen! Jag vet inte varför jag blir sån här, men det är som att ingenting fungerar, allt det vanliga runtomkring blir oöverstigligt.

4 kommentarer:

  1. Ååå, vad jag känner med dig. Och stackars lilla T. Hoppas han blir pigg snart.

    Önskar jag kunde mildra din oro och rädsla och göra så att det känns som att du trippar fram med en lätt kropp på moln, för en dag i alla fall. Kan förstå din dubbla ångest undrar vad du ska använda för verktyg för att mildra.

    Tänker på dig. Kram.

    SvaraRadera
  2. Usch vad jobbigt! Jag har kanske inte följt med ordentligt, men nog måste ni ha någon form av "dagvård" att konsultera?
    Håller alla tummar och tår för att T ska må bättre snart och att det bara är en jobbig dagisvirus.
    Kramar! /a

    SvaraRadera
  3. Jag känner igen det där med att inte klara av någonting när oron slår klorna i en. Alla tankar går åt till att oroa sig...
    Hoppas T snart mår bättre!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Inne och kikar efter uppdateringar. Hoppas det är bättre med T.
    Många Kramar! // Anna

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.