Leta i den här bloggen

lördag 3 oktober 2009

Forskning

För en tid sedan var sambon iväg på en föreläsning om barncancerforskning med Per Kogner. Mycket intressant tydligen. Det som var kontentan litet var att det inte är så mycket nya mediciner egentligen. Man jobbar på att använda befintliga droger på nya sätt. Sen har man tydligen under lång tid arbetat för att minska behandlingsrelaterade komplikationer genom att minska doser av cellgifterna. Pendeln har tydligen börjat slå över litet och nu får man höja doser och ändra litet igen(inget ska ju vara enkelt).

Själv försöker jag då och då titta vilken forskning som pågår. Försöker förebygga om doktorn skulle säga att det inte finns någon mer behandling, så vill jag ha några "ess i bakfickan"

I alla fall några saker som jag tycker verkar intressanta (ta mig med en stor nypa salt bara);/

Ett norskt bolag "Calvis Parma" håller på med en modifierad variant av Cytarabin "Ela-Cytarabin" Verkar lovande för AML efter återfall samt AML som inte svarat på tidigare behandling.

Gleevec som ju är ett fantastiskt medel mot KML, verkar vara lovande även mot Ph+ ALL

För dem som T, som återfallit tidigt efter allo-sct med syskondonator forskar man man med lymfocytinfusioner från obesläktad delvis omatchad donator i syftet att få en kraftig men övergående GVHD/GVL effekt.

Man håller på att odla fram specialdesignade T-celler från navelsträngsblod som förhoppningsvis ska slå hårt mot cancern och som ska kunna användas som "dli;er" för navelträngstransplanterade.

Man har fas 3 studier att lägga till lipsomal danorubruicin till FLAG

Hursomhelst, ligger man där vi gör, att ett återfall skulle innebära att vidare behandlingsuppslag saknas, tror jag att det är bra att då och då gå in och söka på vilka försök som pågår http://www.cancernet.gov/search/SearchClinicalTrials.aspx
Om inte annat så kanske man kan få sin läkare att grubbla en vända till?

Ja ja, märks att vi börjar närma oss en kontroll nu. Det är då jag snurrar in mig i sånt här. Jag vill bara vara förberedd och som jag känner just nu i såfall kunna strida för en match till. Vi har ingen anledning att misstänka att något skulle vara fel, samtidigt vet jag sedan tidigare att om katastrofen kommer, så går allt så fort.

2 kommentarer:

  1. Känner så väl igen detta och det inte finns några mer behandlingar att ta till och det är lite farligt av en läkare att alls yttra detta. Forskningen går ju hela tiden framåt, som tur är. Vår dotter fick ALL 2002, återfall 2005 i CNS. Då blev det åter cellgifter och nu även strålning mot huvudet. Jag frågar då läkaren om vad som skulle ske om hon får återfall igen. Han svarar: -Då finns det inget mer att ge, i och med att återfallet sitter i CNS och inte i benmärgen. Hon kan heller inte strålas mer. Ok, detta sitter fast i huvudet hela tiden. 2007 kommer det ofattbara återfall 2. Jag säger till läkaren i Karlstad att nu är det kört, det finns inget mer att göra, det ska läkaren i Gbg. - De svarar med en gång, det finns det visst, de har redan en plan. Att man som förälder lever med detta i 2 år att om hon bli sjuk igen så är det kört, är en enorm påfrestning för alla. Jag påtalat detta i Göteborg när behandling åter startar, de svarar:- Men det fanns inget mer att göra då, men nu har vi kommit fram till att detta är bra för återfall i CNS. Varför måste man då säga att det är kört, svara istället att det får vi ta då om ett återfall skulle vara aktuellt, forskningen går alltid framåt och på 1-2 år händer mkt. Det blev långt, hoppas att du orka läsa. Många kramar till er, Maria mamma till Victoria och Marcus

    SvaraRadera
  2. Hoppas på tillfrisknande och tron om en trygg framtid för er!!!
    Tusen tack för tipset du lämnade i min blogg!
    Mycket kärlek!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.