Leta i den här bloggen

söndag 12 juli 2009

Ett omoget immunförsvar löper amok?




I morse hade T kliande prickar över hela kroppen, någon form av nässelfeber. Det enda som hänt är att han varit utsatt för litet mer solljus och litet mer mygg än vanligt. Jag hittar ingen förklaring. Men för cirka två månader sedan hade han likadant. Det här har kommit i och med transplantationen. Innnan dess var han helt okänslig i huden. Jag tänker alltid GVHD, även om det är hemskt långsökt att han skulle börja få det nu.

När jag ändå skriver om det. Vid andra transplantationen sa vi till när nya oerfarna läkare kom in och började titta på Ts handflator och fötter, i syfte att se GVHD. Vi tyckte det var trams, en ursäkt för att inte trappa ned kortison och ciklosporin.

Och

Ibland roar jag mig med att titta på vad ni sökt på för att hamna här hos mig. Någon söker mycket på GVHD. T har nästan inte haft någon, tvärtom har man försökt provcocera fram det efter andra rundan. En länk om kronisk GVHD
http://www.marrow.org/PHYSICIAN/Patient_Care_Post_Tx/PDF/QuickRefGuidelines_cGVHD__screening_Part_II.pdf

3 kommentarer:

  1. Det ser sannerligen ut som en allergisk reaktion. Ätit nåt han inte brukar? Solen? Infektion på gång. Be läkarna titta på honom. Jobbigt om det kliar.
    Hoppas ni får en fin dag!
    Annette

    SvaraRadera
  2. Mm börjar nog bli dags att söka snart för de verkar inte gå över. Det troligaste är nog att han blivit biten av något, mygg eller liknande.

    Hoppas det lugnat ned sig litet för er också, lät som ni hade det rätt hektiskt minst sagt.

    SvaraRadera
  3. Inte att det är myggbett, utan en allergisk reaktion på myggbett alltså.

    Kram

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.