Leta i den här bloggen

måndag 4 oktober 2010

Om framförhålling i sjukvården.

I juni när vi var på efterkontroll fick vi veta att T skulle läggas in på sjukhus två dagar för en hormomutredning som kräver blodprov 2ggr i timmen dygnet runt med dubbla infarter samt att man ger insulin fastande, vilket kan vara ganska obehagligt.
Vi skulle kallas till någon gång i oktober fick vi veta.
För någon vecka sedan hörde vi av oss och undrade hur det gick och de var helt oförstående. Ni får en kallelse till oktober, ungefär som att det var år till dess.

Idag kl 08.30 när barnen hunnit till skolan och vi till jobbet så ringer de.

Kan ni komma in för inläggning nu på en gång?

Det kallar jag framförhållning på hög nivå!

Nu är Max och jag ganska överens om att vi inte vill rycka T från skolan till en oförberedd och obehaglig sjukhusvistelse.

Sköterskan blev förvånad över vårt nej.

-"Då får jag väl anteckna här att ni är sådana som måste ha förvarning!"

Ja tack och gärna litet mer än tjugo minuter innan inläggningen.

4 kommentarer:

  1. Kan det vara B78? Min erfarenhet av samordningen där är den allra sämsta, liksom det fortfarande är för mina vänner som fortfarande är på B76 ibland....

    SvaraRadera
  2. Vansinnnigt! Sunt att ni är "sådana som vill ha förvarning". Det är väl åtminstone något man lär sig efter alla turer i vården. Man kan faktiskt säga, -nej, vi kommer en annan dag/gång.
    Kram och Lycka till när ni får nästa kallelse, med god framförhållning såklart! :-)

    SvaraRadera
  3. Helt vansinnigt!!!!/Trixie

    SvaraRadera
  4. Anna. Max misstänker nog att de haft ett finger med i spelet( 76 sa nämligen att vi var inplanerade på detta i april). Själv tror jag mig ha hittat det osannolika. En avdelning med ännu värre struktur..

    LaufeLille. Det är nog något av det viktigaste. När det blir tillräckligt mycket strul blir ju barnet lidande. Och strul har det ju en tendens att bli ;)
    Trixie. Jag kan förstå att de har svårt att få ihop tider. Och säkert hade de fått ett återbud, (som nog blev rätt svårsålt, de flesta vill nog ha litet förvarning) men det är märkligt att de inte kan planera in en tid en tid med nästan ett halvår på sig.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.