Leta i den här bloggen

fredag 12 mars 2010

Pussel

Hämtar H i skolan.

Bästa kompisens farmor har hämtat kompisen tidigt idag.

-Min farmor kan inte hämta mig för hon är alldeles för gammal.
-Din farmor är död, ju.
-Ja, hon måste ha varit väldigt gammal!
-Nej, jag tror hon var ungefär i din pappas ålder.
-Var hon 43? Det är ju inte så gammalt.
-Nej.
-Vad dog hon av?
-Hon hade cancer, leukemi precis som T.
-Varför dog inte T då?
-För att T hade dig, du hjälpte honom.
-Men, då hade jag ju kunnat rädda farmor också?! -Men det förstås jag fanns ju inte då.

Vill bita av mig tungan, kanske har jag lagt ytterligare skuld på Hs axlar i mitt klumpiga försök att förklara hans delaktighet?

Vill förklara att det är som pusslet med 1000 bitar som Max fick av en släkting. Alla bitarna måste passa ihop. Vi tar reda på mer och mer om varje pusselbit, men ingen vet hur pusslet kommer se ut när det är färdigt.
H har redan slutat lyssna, på väg mot något annat med ytterligare en pusselbit att passa ihop i sin världsbild.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.