Leta i den här bloggen

lördag 13 februari 2010

Att söka orsakssamband

Jag har ställt mig frågan tusentals gånger. Varför fick vårt barn cancer? Inom sjukvården säger man att man inte vet, troligtvis är det fler faktorer som samverkar. Genetik, infektion och något mer. Kanske är det bara slumpen. En av miljoner felaktiga celldelningar som kroppen just denna gång inte förmådde reparera.


Funderingarna ha i alla fall varit många en del väldigt långsökta


X. Min första fundering var genetisk. Ts farmor hade ALL och jag hittade ganska tidigt en kvinna på internet som hade haft samma sjukdom, vars morfar hade haft ALL.


X. Grannens ihärdiga eldande av sur ved har fått sig en hatisk släng med sleven.


X. Sommaren 2006 fick T två fästingar, även där har jag funderat, kan det ha startat med en fästingburen sjukdom?


X. T hade 0- i blodgrupp när han blev sjuk. Jag är 0+ och förlossningen startade med blödning pga moderkaksavlossning, kan han ha fått i sig blod vid förlossningen som startat en immunreaktion? Även efter transplantationen har jag funderat mycket på blodgruppen H som är donator är 0+ Kvinnor som är Rh- brukar få en spruta efter första graviditeten med ett Rh positivt foster för att förhindra att framtida graviditeter stöts bort. Borde T ha fått en sån spruta innan sin andra transplantation?


X. En konstig matförgiftning/ magsjuka efter ett restaurangbesök har jag också spekulerat i.


X. När jag hittade Dracullas blogg började funderingarna gå kring att det kanske kan vara ett enzym som bildas vid matsmältningen som saknas? Hon har tidigare gjort Gastric bypass och om jag förstår det rätt tar man en del av tunntarmen. T hade sin ljusa avföring där någon läkare haft teorin om att själva färgen kan bero ppå en för snabb tarmpssage


X. En ännu större fundering är att jag när T var nyfödd, fram till han var dryga året, skyddade honom mot alla infektioner. Livrädd för att han skulle åka på något höll vi oss redan då rätt isolerade från andra människor. Kanske fick hans immunförsvar aldrig den där första viktiga träningen. När cancern sen kom var "trupperna" kanske helt oerfarna och oorganiserade. Efter första transplantationen levde vi hela familjen isolerade från andra och de nya cellerna fick ingen träning. Efter återfallet gav vi upp litet och vid andra transplantationen fick han ett rhinovirus ungefär samtidigt som de nya cellerna. Det är inget att rekomendera för naturligtvis blev han mycket dålig av denna lilla förkylning. Men de nya cellerna fck ialla fall omedelbar övning.


OBS ATT JAG ABSOLUT INTE REKOMENDERAR NÅGON ATT TUMMA PÅ INFEKTIONSSKYDDET VID TRANSPLANTATION. INFEKTIONER I DETTA SKEDE KAN SNABBT BLI LIVSHOTANDE.

Varför skriver jag det här? Jag vet inte. Jag tror på att de små detaljerna som inte alltid kommer fram inom sjukvården kan ha betydelse. Om man hittar orsaken, kanske man blir bättre på att söka behandlingen? Sen tror jag att vi människor alltid söker efter mönstret, vare sig det finns där eller inte?

Eller så visar jag att detta med att söka svar att söka en orsak, är ganska meningslöst man kan komma på precis vad som helst och det är ingen ide att klandra sig.

4 kommentarer:

  1. Tankarna kommer, "tror jag" av behovet att få svar på ...VARFÖR.
    Varför mitt barn?
    Min familj?

    Jag tror inte det går att hitta ett entydigt svar, då jag tror att flera faktorer spelar in.

    Varför några celler löper amok, är den eviga frågan som forskarna sliter med.
    Jag hoppas dom snart hittar ett svar, eller åtminstonde ett 100% botemedel.
    kramar
    Eva B

    SvaraRadera
  2. Ja, David var multiallergiker. Var det därför hans immunförsvar inte kunde rensa bort de sjuka cellerna? Han hade astma och var mycket infektionskänslig. Vi skyddade honom allt vi kunde mot infektioner. Vi hade det "kliniskt" rent hemma hans första tre år.

    En annans sak jag grubblat på. Sex månader innan upptäckten av hans cancer flyttade han och tog det hårt. Läkarna uppskattade vid diagnosen att han varit sjuk i cirka ett halvår. Var det den påfrestande flytten som gjorde att cancern bröt ut?

    Ja, vad man kan grubbla. Ändå, de flesta barn som utsätts för detta får inte cancer.

    Kram och tack för dina kloka inlägg

    SvaraRadera
  3. Själv har jag spekulerat i om det faktum att jag bott granne med ett kärnkraftverk, vuxit upp i radonhus, andats in giftångor från glasslip, hanterat mycket t-röd och aceton i mitt yrke eller att jag som barn fick sova med skallen insmord med DDT för att bli av med lössen(60-talet)...gett mig sjukdomen. De enda orsaker till MDS som spekuleras i är ju strålning och kemikalier.

    Fast de barn som drabbas kan ju knappast hunnit bli sjuka av de skälen...

    Hoppas verkligen att de nya provsvaren ligger inom "felmarginalerna", jag har fått ta om en hel del prov som visat konstiga resultat, så provtagning är ingen exakt vetenskap.

    Kram
    Yvonne

    SvaraRadera
  4. Hej ! Jag tror du kan finna en hel del av dom svar du söker på denna nya sajt.

    Denna nya sajt som hjälpt många genom att den berättar sanningen bakom våra moderna sjukdomar, den sanning läkarelit och läkemedelsbolag inte vill att du ska veta...för dom vill tjäna pengar på dessa sjukdomar...Sverige har det sjukaste folket i världen näst efter Amerika....

    http://gluten-celiaki.blogspot.com/2011/03/gluten-kallan-till-vara-moderna.html

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.