Leta i den här bloggen

söndag 8 november 2009

PTSD

Det mesta är egentligen bra.

T börjar hämta sig från vad han nu haft och är sitt vanliga "vilda jag"

Själv inser jag att jag numera knäcks av andra saker, en del i kölvattnet av cancern som det dåliga samvetet för H.Vad har vi gjort mot honom? En liten kille som utsatts för sövningar, operationer och konstigheter, utan det stöd och de förklaringar han haft rätt till. Mitt under första transplanataionen opererades H för ljumskbråck. Under andra transplantationen gick bråcket upp och han fick opereras igen. Först nu inser jag att han inte kunnat skilja på operationer och behandlingar han gjort för Ts skull som donator och vad som gjorts för hans egen skull. Vi pratar om det, men jag kommer aldrig att kunna reparera den oro och de funderingar han fått utstå i en period när inte vi räckte till för honom.


För min egen del finns också en känslighet och en känsla av att inte klara det vanliga livet. Jag hänger inte med hela tiden, det blir lätt för mycket. Saker gör mig ledsen och jag känner mig alltsomoftast helt hopplös. Framförallt käns jobbet påfrestande. Jag tror att det är bra att jobba, men jag skulle önska att jag kunde sitta och sortera gem i färgordning, eller i alla fall något där känslan var att "det här klarar jag" "Idag har jag lyckats med" Just nu käns det precis tvärtom och jag är bara så känslig som att hela insidan är ett sår som bara rivs upp, gång på gång. Ändå är det ju bra med oss.

Kan rekomendera en rapport "Posttraumatic stress among parents of children on cancer
treatment: support, care and distress" Var fjärde cancerförälder mår så dåligt psykiskt att det kan klassas som PTSD. Rätt intressant och också något att luta sig mot i resonemang med ex Försäkringskassan eller vad det nu kan vara.
Ett uttdrag ur den svenska samanfattningen för den som vill fördjupa sig

" Att vara förälder till ett barn med cancer är mycket påfrestande. Ungefär
en fjärdedel av föräldrarna rapporterar symtom motsvarande PTSD, vilket
t.ex. innebär att återuppleva svåra minnen, känna sig känslomässigt avtrubbad,
vara extra vaksam, ha svårt att sova och/eller ha koncentrationssvårigheter.
Att vara mamma, att inte arbeta före barnets diagnos samt att ha upplevt
en tidigare traumatisk händelse ökar risken för dessa besvär. Färre än
hälften av de föräldrar som rapporterar behov av att prata med psykolog
rapporterar att de har fått tillfälle till detta. Föräldrarna är överlag tillfredställda med barnets vård och rapporterar högst tillfredställelse med vårdens
tekniska aspekter. Känslomässiga besvär, trötthet, nutrition och smärta är,
enligt föräldrarna, de mest problematiska symtomområdena för deras barn.
Smärta tycks vara det mest problematiska området.
Föräldrar inom barnonkologisk vård borde ses som potentiella vårdtagare.
För att förebygga utvecklande av PTSD borde föräldrar till barn som genomgår
cancerbehandling få stöd att, åtminstone till en viss del, kunna upprätthålla
sitt vanliga liv, t.ex. fortsätta arbeta och/eller fortsätta med sociala
och fysiska aktiviteter, samt för att få tillräckligt med vila. För att möjliggöra
detta behöver föräldrar praktisk hjälp, t.ex. med hushållsarbete och barnpassning.
Föräldrar i ungefär två femtedelar av familjerna uppskattas behöva
utökat psykosocialt stöd för att handskas med den posttraumatiska stress de
upplever i samband med sitt barns sjukdom.

4 kommentarer:

  1. Det svåra är att när man är så där pressad orkar man inte säga ifrån eller ens skrika på hjälp. Folk måste förstå ändå. Men det är mycket mycket svårt.
    Många kramar
    Lotta

    SvaraRadera
  2. Läste en artikel om en studie då anhöriga till cancerpatienter löper 25% ökad risk för hjärt/kärlsjukdom och psykiska diagnoser ökar med 2 till 3 ggr.
    Är helt säker på att det som hände mig i somras är kopplat till att vara förälder till ett barn med cancer.
    Jag tror problemet är att vi som föräldrar inte betraktas som patienter vilket gör att vi hamnar utanför vårdens ansvarsområde. Något behövs verkligen göras åt detta! Vi behöver verkligen professionell hjälp!
    Tycker också kanske att barncancerfonden skulle kunna göra mer i den här frågan.

    SvaraRadera
  3. Usch och fy tusan vad jag känner igen mig. Jag har känt hur gamla mönster börjat återkomma, problem och rädslor jag hade när jag hade ptsd för några år sedan. Ska genast kontakta något proffs och börja knapra antidepressiv medicin igen nu när jag slutat amma. Så att inte ångesten tar över. Kram.

    SvaraRadera
  4. Vet inte vad jag ska säga. Blir så ledsen över att människor ska behöva må så dåligt, att det ska finnas skitsjukdommar som cancer.......

    ((Kram)) Trixie

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.